Notki
Jednego Boga - Archiwum
2012
O ile nie wskazane inaczej, wszystkie
cytaty są tłumaczeniami własnymi z angielskich orginałów. P.R.
#513.
2012/01/08.
Góry inspirują naszą
najwyższą jaźń. Kiedy napotykamy góry, w ich dzikości, doświadczamy szczytu
naszej własnej ludzkości. Niezależnie od tego, czy stoimy na szczycie, czy też
patrzymy nań z szacunkiem z dołu, jesteśmy opanowani przez uczucia grozy i
zachwytu. Być może to jest początkiem religii.
Terry Tempest Williams. Extreme
Landscape. Cytowana w: McDonald, Bernadette. (2011). Freedom Climbers.
S. 128. (Książka o Złotej Erze Polskiego Himalaizmu) ISBN
978-1-926855-60-8.
Więcej
na temat Terry Tempest Williams można znaleźć w języku angielskim pod adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Terry_Tempest_Williams
Więcej
na temat Bernadette McDonald można znaleźć w języku angielskim pod adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Bernadette_McDonald
#514.
2012/01/15.
Zaklinam was, bracia,
pozostańcie wierni ziemi, i nie wierzcie tym, którzy mówią wam o
ponad-ziemskich nadziejach! Trucicielami są oni, czy to wiedzą, czy nie.
Nieprzyjaciółmi życia są, rozpadający się i sami zatruci, którymi ziemia jest
zmęczona (...)
Friedrich Nietzsche.
(1999). Tako rzecze Zaratustra. Mineola, NY: Dover Publ. Inc. S.3.
Więcej
na temat Fryderyka Nietzsche można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Nietzsche
#515.
2012/01/22.
"Jedynie powtarzaj
imię Amida (buddy) całym swoim sercem. Czy idąc czy stojąc, siedząc lub leżąc,
nigdy nie przerywaj tej praktyki nawet na moment. To jest ta praca, która
nieomylnie przynosi zbawienie...”
Honen cytując Shan-Tao.
Ściągnięte z:http://en.wikipedia.org/wiki/H%C5%8Dnen w dniu 22 Styczeń 2012.
Więcej
na temat Honena można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/H%C5%8Dnen
Więcej
na temat Imienia Amida można zaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Amitabha
Więcej
na temat Szkoły Czystej Krainy można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Szko%C5%82a_Czystej_Krainy
#516.
2012/01/29.
Nie przywiązuj się do
jednego szczególnego wyznania wiary, na tyle by nie wierzyć wszystkim innym ...
Bóg, wszechobecny i wszechpotężny, nie jest ograniczony do jednego wyznania, bo
mówi, “Gdziekolwiek spojrzysz, tam jest twarz Pana (Koran, 2:115).”
Ibn al-Arabi (1165-1240).
Cytowany w: R.A. Nicholson, (Ed). Eastern Poetry and Prose, s.148.
Więcej
na temat Ibn al-Arabi można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ibn_Arabi
#517.
2012/02/05.
Świadomy cierpienia
powodowanego przez mówienie bez zastanowienia i niezdolność wysłuchania innych,
zobowiązuję się kultywować kochającą mowę i głębokie słuchanie, po to by
przynieść radość i szczęście dla innych, i uwolnić ich z cierpienia. Wiedząc,
że słowa mogą spowodować szczęście lub cierpienie, zobowiązuję się uczyć jak
używać prawdziwie słów, które inspirują zaufanie do samego siebie, radość i nadzieję.
Jestem zdecydowany, by nie rozprzestrzeniać wiadomości, których nie jestem
pewien, i nie krytykować czy potępiać rzeczy, o których nie wiem wystarczająco.
Powstrzymam się od używania słów, które mogłyby spowodować rozpad rodzin lub
społeczności. Dołożę wszelkiego wysiłku, by załagodzić wszystkie konflikty,
nieważne jak małe.
Thich Nhat Hanh. (1999). Going Home: Jesus and
Buddha as Brothers. P.153-4.
Więcej
na temat Thich Nhat Hanha można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Th%C3%ADch_Nh%E1%BA%A5t_H%E1%BA%A1nh
#518.
2012/02/26.
Dla mnie być świętym to być
sobą. Dlatego problemy świętości i zbawienia są w rzeczywistości problemami
odnalezienia, kim jestem i odkrycia mojego prawdziwego ja. Drzewa i zwierzęta
nie mają tego problemu. Bóg czyni je takimi, jakie są, bez konsultowania się z
nimi, i są one doskonale zadowolone. Z nami jest inaczej. Bóg pozostawia nas
wolnymi, byśmy byli tacy, jacy chcemy. Możemy być sobą lub nie, jeśli tylko nam
się to podoba. Mamy swobodę, by być rzeczywistymi lub nie. Możemy być prawdziwi
lub fałszywi, wybór należy do nas. Możemy teraz nosić jedną maskę, potem inną,
i nigdy, jeśli tylko tak chcemy, pokazać się w naszej prawdziwej twarzy. Ale
nie możemy dokonywać tych wyborów bezkarnie. Przyczyny mają swoje skutki, i
jeśli kłamiemy sobie lub innym, wtedy nie możemy się spodziewać, że znajdziemy
prawdę i rzeczywistość, kiedy tylko nam się ich zachce. Jeśli wybraliśmy
ścieżkę fałszu, nie powinniśmy być zdziwieni, że prawda umknie nam, kiedy w
końcu będziemy jej potrzebować!
Merton, Thomas. New Seeds of
Contemplation. S.31-32.
Więcej
na temat Tomasza Mertona można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Merton
#519.
2012/03/04.
Nie pozwól, by inni mówili
ci, jaki, w ich oczach, masz być. Z drugiej strony nie lekceważ ich rad
arogancko. Próbuj (...) być zawsze w zgodzie z własną naturą. Nigdy nie
zmienisz się przez supresję. Prawdziwa zmiana przychodzi tylko poprzez
transcendencję. (...) Sekret nie polega na tym, by przestać cieszyć się
jakimikolwiek przyjemnościami – takie “rozwiązanie” prowadzi do apatii, i w
konsekwencji, do przytępionej świadomości. Sekret polega raczej na tym, by
każdą radość skoncentrować w sercu (...). Codzienne upodobania czy
nieupodobania nie są wrogami człowieka, jako takie. Raczej, są jak nieco
uciążliwi sąsiedzi. (...) Niektórzy ludzie mają obrzydliwe cechy. Nie traćcie
energii na reagowanie na nich, czy poprzez niechęć czy obrzydzenie. Nie
witajcie ich w swojej “galaktyce” zainteresowań. Raczej idźcie przez życie jak
łabędź, od którego skrzydeł odbija się deszcz, nigdy nie dotykając ciała.
Swami Kriyananda. (2007). The Essence of Bhagavad Gita. Explained by
Paramahansa Yogananda. Nevada City, CA: Crystal Clarity Publishers. S.166-7.
Więcej
na temat Swami Krijanandy (ur.1926) można znaleźć w języku angielskim pod
adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Kriyananda
#520.
2012/03/11.
Kiedy studiujemy nauki
Buddy i obserwujemy nasz własny umysł, odkrywamy, że nie ma nic trwałego wśród
składników, tworzących coś, co my nazywamy naszym “ja.” Budda uczył, że tzw.
“osoba” to nic więcej niż pięć elementów (skandhas), które schodzą się razem
na określony czas: nasze ciało, uczucia, percepcje, stany mentalne, i
świadomość. Te pięć elementów, faktycznie, zmienia się cały czas. Ani jeden
element nie pozostaje taki sam w ciągu dwóch, następujących po sobie, momentów.
(...) Narodziny generalnie
oznaczają, że z niczego stajesz się czymś, a śmierć, że z czegoś stajesz się
niczym. Ale jeśli przyjrzymy się rzeczom dookoła nas, uświadomimy sobie, że nic
nie powstaje z niczego. Przed tak zwanymi narodzinami, ten kwiat już istniał w
innych formach: chmurach, promieniach słońca, nasieniu, glebie, i wielu innych.
Raczej niż o narodzinach czy ponownych narodzinach, byłoby bardziej poprawne
mówić o “manifestacji” czy “remanifestacji.” (...) Musimy przekroczyć pojęcia
takie jak narodziny, śmierć, byt czy nie-byt. Rzeczywistość jest wolna od
wszelkich pojęć.
Thich Nhat Hanh. (1995). Living
Buddha, Living Christ. NY: Riverhead Books. P.133-5.
Więcej
na temat Thich Nhat Hanha można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Th%C3%ADch_Nh%E1%BA%A5t_H%E1%BA%A1nh
#521.
2012/03/18.
Podobnie, kiedy niewolnik
pokocha swojego pana, i swoją żonę i dzieci, może odrzucić prawdziwą wolność, z
powodu tych więzów fizycznego pokrewieństwa. I tak staje się niewolnikiem na
wieki, pozwalając sobie przekłuć ucho szydłem (zob. Exodus 21:6). Nigdy nie
usłyszy słowa, które mogłyby go uwolnić, ale pozostanie permanentnie
niewolnikiem w swojej miłości do rzeczy teraźniejszych.
Św. Nil Ascetyk (umarł ok.
430 CE), cytowany w: The Philokalia, Vol. I., s.236.
Więcej
na temat św. Nila Ascetyka można znaleźć w języku angielskim pod adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Nilus_of_Sinai
#522.
2012/03/25.
Pustelnie, w których Rama i
jego towarzysze zatrzymywali się poprzednio, były niewygodne i brudne. To
dlatego, że pustelnicy, którzy w nich mieszkali, chcieli być świętymi. Kiedy
Rama i jego towarzysze dotarli do Pustelni Pasibrzuchów, znaleźli ją
uporządkowaną, czystą i przyjemnie położoną w pół-okręgu, tworzonym przez
wzgórza i brzeg pokaźnej rzeki. Było tak dlatego, że pustelnicy którzy tu
mieszkali nie chcieli być święci – oni tylko nie chcieli być wszeteczni. (...)
Chaty stały w pewnym
oddaleniu od siebie (...). Były zrobione z gliny i pokryte suchymi liśćmi palm.
Teren podnosił się łagodnie za nimi, i był pokryty terasami. W terasach rosły
drzewa owocowe, kwiaty i warzywa. Przestrzeń przed każdym domem była wysypana
piaskiem, i wiodła od niej piaskowa ścieżka w kierunku drzewa banjanowego,
które rosło przy rzece. Jego szeroko rozłożone gałęzie, i korzenie, które z
nich rosły do ziemi w grubych kolumnach, służyły za miejsce spotkań. (...)
Ludzie żyli tu w doskonałej równości. Nikt nie był zazdrosny. (...) Ta
społeczność była harmonijna, bo nikt nie troszczył się o to, czy nie rozleci
się ona następnego dnia.
Valmiki był ostatnim, który
do nich dołączył i dlatego jego chatka stała na szczycie pół-okręgu. Stąd Rama, kiedy tu dotarł,
podszedł najpierw do niej. (...)
(...) tak wyglądał Rama po
paru miesiącach swojej pielgrzymki. Jego skóra była złoto-brązowa i jaśniała poruszającymi
się pod nią mięśniami. Jego tułów, nagi poza taśmą podtrzymującą kołczan, był
szeroki w ramionach i wąski w pasie, co tak bardzo jest podziwiane przez
Hindusów. Pofałdowana przepaska wokół jego bioder, zaokrąglała się nad jego
pośladkami, które były nieco kobiece – znak, że przynależał on do wyszukanej
rasy. Opadała ona do połowy ud, które były mocne i szczupłe. Jego stopy były
ubrane w sandały z jeleniej skóry. Nie nosił żadnych ozdób, tak że nic nie
odciągało oka od nadzwyczajnej piękności jego twarzy. (...) Miał duże oczy.
Jego nos był cienki, wargi pełne, a podbródek chłopięcy. Nie było nic
aroganckiego w jego postawie, natomiast coś bardzo szlachetnego w ruchach jego
głowy. Poruszał się z gracją i mówił głosem człowieka, który jest przyzwyczajony,
że słucha się go z uwagą. Poza tymi wszystkimi atrybutami, było w nim jeszcze
coś więcej – aura świeżości, jasność, bezpośredniość, jakby u młodego
człowieka, który wraca z polowania o pięknym poranku. Kiedy spotkał Valmikiego,
miał dwadzieścia osiem lat (...).
Rama pozdrowił go,
podnosząc złożone razem dłonie i pochylając swoją głowę. (...)
Spotkanie pomiędzy Panem
Ramą i poetą Valmikim, jak opisane przez: Menen, A. (1954). The Ramayana. S.83-4.
Więcej
na temat Pana Ramy można znaleźć w pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rama_(b%C3%B3g)
Więcej
na temat Ramajany można znaleźć w pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ramajana
Więcej
na temat Valmikiego można znaleźć w pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Walmiki
#523.
2012/04/01.
Ten, który jest gotowy
przyjąć cierpienia tego świata, przynosi zbawienie dla świata.
Talmud, Ta'an, 8a.
Więcej
na temat Talmudu można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Talmud
#524.
2012/04/08.
Klimat miłosierdzia, który
jest klimatem nowego stworzenia, zależy od uświadomienia sobie, że wszyscy
ludzie są akceptowalni przed Bogiem, od czasu gdy Słowo stało się człowiekiem,
mieszkało między nami, umarło na krzyżu za nas, zmartwychwstało, i ustanowiło
swój tron w naszym ciele, w naszej ludzkości, w chwale Boga. Stąd, wszystko co
jest wymagane, by człowiek był akceptowalny przed Bogiem, i by stał się
odbiorcą miłosierdzia, jest to, by był on człowiekiem i grzesznikiem. (Nie
przyszedłem bowiem wzywać sprawiedliwych, lecz grzeszników. Mateusz 9:13, List do
Rzymian 5:8). My sami nie mamy prawa być bardziej wymagający niż Bóg.
Ktokolwiek jest akceptowalny dla Niego, jest też akceptowalny dla nas (...). To
jest sprawdzianem naszej wiary i naszego posłuszeństwa wobec Niego (Jan 15:12,
17, 12:34-35), że jesteśmy w stanie być miłosierni wobec innych, jak On był
miłosierny wobec nas (...). Nie jest wcale wymagane, by był ktoś specjalnym
rodzajem człowieka, należącym do jakiejś rasy, czy klasy, albo praktykującym
określone religijne obyczaje (List do Galacjan 5:6). A już najmniej jest
wymagane, by ten człowiek był dokładnie taki jak my, przyjazny wobec nas i
skłonny łechtać naszą próżność przez szczególne względy dla naszej osoby czy
naszych poglądów.
Thomas Merton, Love and
Living.
Więcej
na temat Tomasza Mertona można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Merton
#525.
2012/04/12.
To głębsze poznanie Boga
daje mi zupełną swobodę i wolność duchową, a w ścisłym zjednoczeniu z Nim nic
mi przeszkodzić nie może, nawet moce anielskie nie są w stanie. Czuję, że
jestem wielka, kiedy jestem zjednoczona z Bogiem. Co za szczęście mieć
świadomość Boga w sercu i żyć w ścisłej z Nim zażyłości.
Faustyna Kowalska (1905-1938). Dzienniczek, 1135.
Więcej
na temat Tomasza Mertona można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Merton
#526.
2012/04/22.
To, co Bóg powiedział do róży,
sprawiając, że zaśmiała się w pełni
swojego piękna,
powiedział też do mojego serca,
i uczynił je sto razy piękniejszym.
Rumi, Mathnawi III, 4129,
cytowany w: Helminski, Kabir (2000). The Rumi Collection. s.86.
Więcej
na temat Rumiego można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rumi
#527.
2012/04/27.
Nie
musisz opuszczać swojego pokoju. Siedź przy stole i słuchaj. Nawet nie musisz
słuchać, po prostu czekaj, bądź cichy, spokojny i sam. Świat z własnej woli
zaoferuje się tobie, byś zdjął jego maskę. Nie ma wyboru, ułoży się w ekstazie
u twoich stóp.
Przypisywane
Franzowi Kafce. Cytat umieszczony w Facebooku przez Schocken
Books.
Więcej
na temat Franza Kafki można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Franz_Kafka
#528.
2012/05/06.
Ktoś
powiedział, że kontynuacja naszego gatunku odbywa się dzięki zdolności
człowieka do przebaczenia. Przebaczenie jest świętością. Dzięki przebaczeniu
wszechświat jest utrzymywany w całości. Przebaczenie jest mocą nad mocami;
przebaczenie jest ofiarą; przebaczenie jest spokojem umysłu. Przebaczenie i
łagodność to jakości tego, który włada sobą. One reprezentują odwieczną cnotę.
Paramahansa Jogananda,
Autobiografia Jogina, P.513.
Więcej
na temat Joganandy (1893-1952) można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jogananda
#529.
2012/05/13.
Co
powstrzymuje nas przed kultywowaniem ciszy? ... Cisza rzadko jest nam dana. Aby
ją znaleźć, musimy iść przeciw siłom nawyku i konwencji. Powinniśmy pamiętać,
że osiągnięcie ciszy nie będzie łatwe ... że będziemy musieli zobaczyć samych
siebie w sposób, którego wolelibyśmy uniknąć. Wszyscy żyjemy z ukrytymi lękami
o sobie. Jak długo moje wewnętrzne i zewnętrzne światy pozostają hałaśliwe i
szalone, tak długo ja mogę ignorować rzeczy, które powinienem skonfrontować:
moje kompromisy, samo-zaangażowanie, złe przeczucia, pożądania, poczucia winy,
strach. Kiedy jestem zajęty, kiedy nie słucham mego głębszego ja, mogę się
ukryć. (...) tak długo jak mówię, lub wypełniam umysł mową innych ludzi, czuję
się bezpieczny. (...)
Jones, Timothy. The Art of
Prayer. S.46-47
Więcej
na temat Timothy Jones można znaleźć w języku angielskim pod adresem: http://www.stgeorgesnashville.org/The_Parish/Clergy
#530.
2012/05/21.
O Wielki Duchu,
którego głos słyszę w wiatrach,
przychodzę do
ciebie jako jedno z wielu twoich dzieci.
Potrzebuję
twoją moc i mądrość.
Uczyń mnie
mocnym, ale nie po to, bym mocniejszy był od brata,
ale bym mógł
pokonać mojego największego wroga: siebie samego!
Niech gwiazdy
uniosą w dal twój smutek,
niech kwiaty
wypełnią twoje serce pięknem,
niech nadzieja
na zawsze otrze twoje łzy,
i ponad
wszystko, niech cisza uczyni cię mocnym.
Przypisywane Wodzowi Dan George, 1967.
Więcej
na temat Wodza Dana George można znaleźć w języku angielskim pod adresem: http://www.newfederation.org/Native_Leaders/Bios/George.htm
#531.
2012/05/28.
Duch, bez poruszania się,
jest szybszy niż umysł. Zmysły nie mogą Go osiągnąć: On jest zawsze poza nimi.
Stojąc w miejscu On wyprzedza biegnących. Do oceanu jego bytu, duch życia
prowadzi strumienie działań.
Iso Upanishad, cytowana za: Novak Philip, The
World Wisdom, s.9.
Więcej
na temat Upaniszad można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Upaniszady
#532.
2012/06/03.
Raz, kiedy Juliusz Kugy
został zapytany, jakiego typu człowiekiem powinien być alpinista, odpowiedział:
“Prawdziwy, wybitny i skromny.”
Heinrich Harrer, (1959). White Spider (Biały Pająk), s.127.
Więcej
na temat Juliusza Kugy można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Julius_Kugy lub w języku angielskim
pod adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Julius_Kugy
Więcej
na temat Heinricha Harrera można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Harrer
#533.
2012/06/10.
Przyjemności i cierpienia
życia nie są tylko twoim udziałem. Nawet królowie, cesarze i święci poddawani
byli cierpieniu. Jeśli spojrzysz dookoła, zobaczysz, że nikomu nie udaje się
przed nimi uciec. Aby osiągnąć duchowe oświecenie, trzeba przejść zarówno przez
przyjemności jak i cierpienia. W momentach przyjemności, nie zapominaj o Panu,
siedzibie szczęśliwości, a w bólu nie trać serca (...).
Jeśli jakieś brzemię lub
myśl sprawia ci kłopot, nie pozwól im pozostać zbyt długo. Czytaj w takich
momentach jakąś świętą księgę lub zaangażuj się w jakąś bezinteresowną usługę
dla innych. Medytuj lub śpiewaj głośno o chwale Pana. Odwróć swoją uwagę,
przekształć te myśli i przegnaj troskę, która ci doskwiera.
Shri Anandpur, Skarby Duchowego Spokoju
(Treasures of Spiritual Peace) (1992), 579, 714.
#534.
2012/06/17.
Miłość to doskonały spokój
i największe podniecenie (...).
Rabia (c.717-801), cytowana
w: Ladinsky Daniel (2002). Love
Poems from God. Twelve Sacred Voices from the East and West.
s.5.
#535.
2012/07/22.
W
naszej ignorancji jesteśmy niewinni, w naszych działaniach winni. Grzeszymy nie
wiedząc i cierpimy nie rozumiejąc. Nasza jedyna nadzieja to: zatrzymać się,
popatrzeć, zrozumieć i wydobyć się z pułapki pamięci. Bo pamięć karmi
wyobraźnię, a wyobraźnia generuje pragnienie i lęk.
Shri
Nisargadatta Maharaj (2005). I Am That. s.416.
#536.
2012/07/29.
W
obecnych czasach Karma Joga (joga pracy – P.R.) jest na tym świecie bardzo
potrzebna. Faktem jest, że z powodu postępu w nauce i technologii ludzie stali
się leniwi. Na przykład, wynaleziono komputery i wszystkie obliczenia
dokonywane są przez nie, i wielu ludzi przestało używać swoich ciał i umysłów.
(...) Nauka poczyniła wielki postęp w tym świecie. Tam, gdzie angażowaliśmy do
pracy tysiące ludzi, teraz buldożer wykonuje pracę w ciągu kilku sekund.
Sprawia to jednak, że tysiąc ludzi staje się niepotrzebnymi i bezrobotnymi. W
miarę jak bezrobocie zwiększa się, ludzie tracą spokój umysłu. Dzieje się tak
dlatego, że człowiek przestał pracować. Z powodu tej nieaktywności, wszelkiego
rodzaju bóle i choroby narastają w świecie.
Chcę,
abyście przejęli energię maszyn do siebie i pracowali jak maszyny! (...) Musimy
podążać Ścieżką, która nas wzmocni, a więc nie możemy być zależni od maszyn.
(...) Oto dlaczego jest tak ważne by być aktywnym i ciężko-pracującym. (...) To
jest najlepsza Ścieżka dla wszystkich. (...) To jest odwieczna, niewzruszona
droga. (...)
Haidakhan Babadżi (1970-1984). Nauki Babadżiego, s.121-2.
Więcej
na temat Babadżiego z Haidakhanu można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Haidakhan_Babad%C5%BAi
#537.
2012/08/05.
Musisz znaleźć swoją własną drogę. O ile sam
jej nie znajdziesz, ona nie będzie twoja i poprowadzi cię do nikąd. Szczerze
żyj swoją prawdą, taką jaką znalazłeś – działaj w oparciu o odrobinę tego, co
udało ci się zrozumieć. To twoja gorliwość cię przeprowadzi, a nie spryt – twój
czy kogoś innego. (...) Żyj czyste, bezinteresowne życie, to wszystko. (...)
Nie oszukuj i nie rań – czy to nie jest ważne? Ponad wszystko potrzebujesz
wewnętrznego spokoju – co wymaga harmonii pomiędzy wewnętrznym i zewnętrznym.
Rób to, w co wierzysz i wierz w to, co robisz. Wszystko inne jest stratą
energii i czasu.
Nisargadatta (1897-1981). I
am That,
P.499.
Więcej
na temat Szri Nisargadatty można znaleźć w języku angielskim pod adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Nisargadatta_Maharaj
#538.
2012/08/12.
Są
trzy oznaki prawdziwej hojności: być wytrwałym bez stawiania oporu, chwalenie
bez poczucia szczodrobliwości, i dawanie, zanim się zostanie poproszonym.
Przypisywane Mistrzowi Sufi
Maarufowi Karkhi (umarł ok. 815 C.E.). Cytat przysłany przez Johna Savlove.
Więcej
na temat Maarufa Karkhi można znaleźć w języku angielskim pod adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Maruf_Karkhi
#539.
2012/08/19.
Twoje
Imię jest moim uzdrowieniem, O mój Boże, a pamięć o Tobie moim lekarstwem.
Bliskość do Ciebie jest moją nadzieją, a miłość do Ciebie moim towarzyszem. Twoje
miłosierdzie dla mnie jest moim leczeniem i pomocą zarówno w tym świecie jak i
tym, który ma nadejść. Ty, prawdziwie, jesteś Wszech-Dobrotliwy,
Wszech-Wiedzący i Wszech-Mądry.
Przypisywane
Baha'u'llahowi (1817-1892).
Więcej
na temat Baha'u'llaha można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27u%27ll%C3%A1h
#540.
2012/08/26.
Ciało
jest pełne lubieżności i złości. Towarzystwo pobożnych ludzi płucze je.
ADI
GRANTH, GURU IV, GAURI RAG. Uzyskane z: http://www.allaboutsikhs.com/quotations w dniu 26 sierpnia 2012.
Więcej
na temat Adi Granth można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Adi_Granth
#541.
2012/09/09.
“Dziesięć tysięcy kwiatów na wiosnę, księżyc na jesieni,
chłodny powiew wiatru w lecie, śnieg w zimie.
Jeśli twój umysł nie jest zachmurzony przez niepotrzebne
rzeczy,
to jest najlepszy czas twojego życia.”
Przypisywane Mistrzowi Zen Wumen (1183-1260). Cytat
nadesłany przez Jeffreya Solomon.
Więcej
na temat Wumena Huikai można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wumen_Huikai
#542.
2012/09/16.
Wielu
ludzi sięga po wino, by przegnać smutne czy nieprzyjemne wspomnienia i
zmartwienia, ale tego typu zapomnienie pozbawia człowieka wrodzonej jego duszy
mądrości – tej siły, przez którą miał on w założeniu pokonywać swoje trudności
i znaleźć trwałą szczęśliwość. Bóg, będąc Samą Radością, chce byśmy szukali i
znaleźli, wewnątrz naszych dusz, Jego wiecznie-nowy błogostan.
Paramahansa Jogananda
(1893-1952), Man's Eternal Quest, S.160.
Więcej
na temat Paramahansy Joganandy można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jogananda
#543.
2012/09/23.
Ustawiłem
mój namiot
przed
tobą w podziwie i strachu
i w
desperacji mojej
uczyniłem
twoje imię moją twierdzą.
Spojrzałem
w prawo
i w
lewo, i nie było w pobliżu nikogo -
w
twoje ręce
oddałem
moją samotność ...
Salomon Gabirol (11-ty wiek). The
Hour of Song. Cytowany za: Cole, Peter (Trans.) (2001). Selected Poems
of Solomon Ibn Gabirol.
Princeton, Oxford: Princeton University Press. s.117.
Więcej
na temat Gabirola można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Awicebron
#544.
2012/09/30.
Szczęście
jest możliwe, ale wymaga wysiłku.
Jedno
z założeń Psychologii Pozytywnej.
Więcej
na temat Psychologii Pozytywnej można znaleźć w języku angielskim pod adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Positive_psychology
#545.
2012/10/07.
“Wierz
w miłość, która jest zabezpieczona dla ciebie jako Twoje dziedzictwo, i ufaj,
że w tej miłości jest moc i błogosławieństwo tak wielkie, że możesz podróżować,
dokąd zechcesz, nigdy nie wychodząc poza nią.”
Rainer
Maria Rilke. Umieszczone na Facebooku przez Nirmala Sharma.
Więcej
na temat Rainera Marii Rilke można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rainer_Maria_Rilke
#546.
2012/10/14.
Uważajcie
na rzekę, która jest teraz wzburzona. Noście odpowiednie ubranie, okrywajcie
się jak należy. Każdy powinien pamiętać o czystości, tak by nie mogły szerzyć
się choroby. (...)
Wszyscy
musicie się rozwijać, troszcząc się właściwie o swoje zdrowie. Tylko troszcząc
się należycie o swoje zdrowie, możecie osiągnąć sukces. Faktem jest, że jeśli
wasze zdrowie nie jest dobre, to jak możecie służyć? Troska o własne zdrowie
jest tak samo ważna, jak jakikolwiek z waszych pozostałych życiowych
obowiązków. Jest to wasz obowiązek wobec ciała. Jeśli wasze ciało nie działa
należycie, to jak będziecie funkcjonować i rozwijać się?
Haidakhan
Babaji. Nauki Babadżiego. (11 Wrzesień 1983; 9
Styczeń 1984)
Więcej
na temat Babadżiego z Haidakhanu można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Haidakhan_Babad%C5%BAi
Więcej
na temat Nawaratri można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Nawaratri
#547.
2012/10/21.
Odwiedzenie
chorego zawsze przynosi korzyść.
Być
może chory jest ukrytym świętym,
albo
przyjacielem Drogi (...).
Nawet
jeśli jest twoim wrogiem,
twoja
wizyta może zamienić go w przyjaciela,
albo
zmniejszyć jego niechęć do ciebie.
Wiele
jeszcze można by o tym powiedzieć,
ale
żeby nie być nużącym, oto jest sedno:
zaprzyjaźnij
się z całą społecznością.
Rumi, Mathnawi I, 2140 ...
cytowany w: Helminski, Kabir (2000). The Rumi Collection. S.169.
Więcej
na temat Rumiego można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rumi
#548.
2012/10/28.
Wszystkie te formy są ci
obce, (...) przerażają cię, (...) a jednak to jesteś ty, który je stworzył. Nie
daj się swojemu lękowi, daj odpór mentalnemu pomieszaniu! To wszystko jest
nierzeczywiste, i to co widzisz, to zawartości swojego własnego umysłu w konflikcie
z samym sobą. Wszystkie te przerażające bóstwa, czarownice i demony dookoła
ciebie – nie bój się ich, nie uciekaj przed nimi! One są jedynie (...)
zawartością twojego umysłu, odbitą w lustrze Pustki. Jeśli w tym momencie uda
ci się to zrozumieć, ten wgląd wprowadzi cię w zdumienie, twoje subtelne ciało
przemieni się w tęczę, i znajdziesz się w raju pomiędzy aniołami.
Tybetańska Księga Umarłych,
cytowana w: Novak Philip, The World Wisdom, s.87-91.
Więcej
na temat Halloweenu można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Halloween albo w języku angielskim
pod adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Halloween
Więcej
na temat Tybetańskiej Księgi Umarłych można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tybeta%C5%84ska_Ksi%C4%99ga_Umar%C5%82ych
#549.
2012/11/04.
Wszyscy myślicie, że wiara
jest zabawą. Któregoś dnia będziecie się musieli poderwać bez lęku przed życiem
czy śmiercią; tylko tak będziecie w stanie osiągnąć postęp. Kiedy przyjdzie
czas, będziecie musieli przejść przez ogień i wodę. Jedynie odważny człowiek
może przeżyć te czasy.
Haidakhan Babaji. Nauki
Babadżiego,
s.39 (6 Kwiecień 1982).
Więcej
na temat Babadżiego z Haidakhanu można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Haidakhan_Babad%C5%BAi
#550.
2012/11/12.
Tolerancja jest cnotą
(wynikającą z) wiary. Kiedy nawet liść nie może się odwrócić bez Woli Pana, po
co tracić cierpliwość?
Shanti Vachan Bhandar, 787.
Więcej
na temat Międzynarodowego Dnia Tolerancji można znaleźć w języku angielskim pod
adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Day_for_Tolerance
#551.
2012/11/18.
Najwyższa Osoba Boga rzekł:
Nieustraszoność, oczyszczenie życia, kultywowanie wiedzy duchowej,
dobroczynność, samokontrola, spełnianie ofiar, studiowanie Wed, pokuta i
prostota, łagodność, prawdomówność, wolność od złości, wyrzeczenie, spokój,
niechęć do krytykowania, współczucie dla wszystkich żywych istot, wolność od
żądzy, delikatność, skromność, mocna determinacja, wigor, zdolność przebaczania
innym, hart ducha, czystość, wolność od zazdrości i pragnienia honorów – te
transcendentalne cechy, o synu Bharaty, przynależą ludziom pobożnym o boskiej
naturze.
Bhagavad-Gita 16:1-3.
Więcej
na temat Bhagavad-Gity można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bhagawadgita
#552.
2012/11/25.
Sri Babadżi ukazuje nam
praktyczną stronę nauk wielkich świętych, takich jak Guru Nanak, którzy nie
wyznawali jakiejś szczególnej religii czy kultu. On (Nanak) dał nam nauki
duchowej doskonałości, ważne dla całej ludzkości. Podążać za tymi naukami, to
znaczy uświadomić sobie dobro całej ludzkości, jedność całej ludzkości i
jedność indywidualnej duszy z Duszą uniwersalną. (...) Guru Nanak, który
pojawił się w Pendżabie, był takim świętym. Cokolwiek robił, robił dla
ludzkości. Działania wielkich świętych, jak Guru Nanak, mają na celu właśnie
dobro ludzkości jako całości – mają na celu doprowadzenie człowieka do
prawdziwego celu życia. Słowa świętych zawierają w sobie wibrację i energię,
która ma moc, by usunąć z tego świata zło i (ludzkie) wady. Ich wartość polega
na tym, że one inspirują. Oto dlaczego w pismach mówi się, że ich słowa powinny
być ciągle odczytywane, i że powinno się nad nimi medytować i wykorzystywać je
w praktyce. (...)
Haidakhan Babadżi. Nauki Babadżiego, 10 Kwiecień 1983.
Więcej
na temat Guru Nanaka można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Nanak
Więcej
na temat Babadżiego z Haidakhanu można znaleźć w języku angielskim pod adresem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Haidakhan_Babaji
#553.
2012/12/02.
Niektórzy ludzie wierzą,
ponieważ nauczyli się wierzyć od swoich przodków. Z jednej strony to jest
zadowalające, bo żaden argument filozoficzny nie złamie ich wiary; z drugiej
strony to jest niezadawalające, ponieważ ich wiara nie pochodzi z osobistego
doświadczenia. Inni dochodzą do wiary poprzez przekonanie, poprzedzone
studiami. To jest zadowalające w jednym sensie – oni znają Boga poprzez
wewnętrzne przekonanie; w innym sensie to jest niezadawalające, ponieważ jeśli
ktoś potrafi im zademonstrować błąd w ich rozumowaniu, oni mogą stać się
niewierzącymi. Najlepiej wierzą ci, których wiara jest zadawalająca w każdy
sposób – oni wierzą z powodu tradycji i także poprzez swoje własne rozumowanie.
To właśnie mamy na myśli, kiedy mówimy: “Bóg nasz i Bóg naszych przodków.” Bóg
jest naszym mistrzem zarówno dlatego, że my to wiemy, jak i dlatego, że tak
nauczyli nas przodkowie.
Baal Shem Tov (1698-1760), cytowany w: Michael
Shire, The Jewish Prophet, S.81.
Więcej
na temat Baal Shem Tov można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Israel_Baal_Szem_Tow
#554.
2012/12/09.
“Można podążać za
jakąkolwiek religią, można podążać za jakąkolwiek praktyką czy ścieżką, ale
trzeba być ludzkim.”
Haidakhan
Babadżi. Nauki Babadżiego. 22 Styczeń 1983.
Więcej
na temat Babadżiego z Haidakhanu można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Haidakhan_Babad%C5%BAi
#555.
2012/12/16.
Mistycyzm to obudzenie się
do i kultywowanie świadomości transcendentalnej. To jest jednocząca świadomość.
Wszystkie formy mistycznej mądrości są jednoczące, a więc nie-dwoiste
(non-dual). To jest znaczący punkt zbieżny pomiędzy samymi religiami. (...) Współ-duchowość
(interspirituality) to termin, który obrazuje załamywanie się barier, jakie
dzieliły religie przez tysiąclecia. To jest także przechodzenie i dzielenie się
duchowymi, estetycznymi, moralnymi i psychologicznymi skarbami, które istnieją
w duchowościach światowych religii. Najgłębszy poziom obdarowywania się jest w
i poprzez wzajemną mistyczną mądrość, czy to w nauczaniu, wglądzie, metodach
duchowej praktyki czy jej owocach. Mistyczne życie, w swojej dojrzałej formie,
jest naturalnie współ-duchowe, dzięki tej wewnętrznej wolności budzącej się w
głębi człowieka, który jest na duchowej ścieżce. Ta ścieżka uwalnia nas od
przeszkód w nas samych, które powstrzymywałaby nas przed otwartością i
gotowością, by czerpać z mistycznych źródeł innych tradycji. By napić się tego
nektaru, potrzebna jest otwartość i zdolność asymilacji głębi doświadczenia
tych czcigodnych tradycji. To staje się coraz bardziej powszednie, że jednostki
przekraczają granice własnej wiary, by wejść na obszar innego (człowieka) czy innych
(ludzi). Możemy w istocie mówić o tym nowym tysiącleciu jako o Wieku
Współ-Duchowości.
Wayne Teasdale. (1999). Mysticism as the
Crossing of Ultimate Boundaries: A Theological Reflection. [Mistycyzm jako
Przekraczanie Ostatecznych Granic: Refleksja Teologiczna]. Ściągnięte z: http://csp.org/experience/docs/teasdale-mysticism.html 16 Grudnia 2012.
Więcej
na temat Wayne Teasdale można znaleźć w języku angielskim pod adresem: http://en.wikipedia.org/wiki/Wayne_Teasdale
#556.
2012/12/23.
I powiedział siedzący na
tronie, “Patrz, ja odnawiam wszystkie rzeczy.”
Objawienie św. Jana 21:5.
Więcej
na temat Objawienia św. Jana można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Objawienie_Jana
#557.
2012/12/30.
Jedyną prawdziwą radością
na tej ziemi jest uciec z więzienia naszego fałszywego ja, i poprzez miłość
osiągnąć tę jedność z Życiem, które mieszka i śpiewa w esencji każdego
stworzenia, i w centrum naszych własnej dusz.
Thomas Merton, cytowany za: Novak Philip, The
World's Wisdom, s.276.
Znajdź w sobie tę radość i
wyraź ją swoją twarzą. Kiedy to robisz, gdziekolwiek idziesz, twój mały uśmiech
naładuje wszystkich twoim boskim magnetyzmem. Wszyscy będą szczęśliwi!
Paramahansa Jogananda,
Man's Eternal Quest, s.174.
Więcej
na temat Tomasza Mertona można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Merton
Więcej
na temat Paramahansy Joganandy można znaleźć pod adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jogananda