#432. 2010/03/21.
Rama powiedział: "(...) Pokazałeś mi, jak wiele
rzeczy to iluzje. Ale czy w Twoim widzeniu świata, są jakieś
rzeczy, o których wierzysz, że są realne?"
Valmiki odpowiedział: "Ależ oczywiście, Rama.
Są trzy rzeczy, które są realne: Bóg, ludzka głupota, i śmiech.
Ponieważ pierwsze dwie są poza naszym zrozumieniem, musimy się
starać jak najwięcej korzystać z trzeciej!"
Ramajana (jak opowiedziana przez Aubrey
Menem)(1954). NY: Charles Scribner's Sons. s.275-6.
#433. 2010/03/28.
Gdy zaś zbliżał się już do podnóża Góry Oliwnej,
zaczęła cała rzesza uczniów radośnie chwalić Boga wielkim
głosem, za wszystkie cuda jakie widzieli, mówiąc: "Błogosławiony,
który przychodzi w imieniu Pańskim. Na niebie pokój i chwała
na wysokościach." A niektórzy faryzeusze z tłumu mówili do
niego: "Nauczycielu, zgrom uczniów swoich." I odpowiadając im,
rzekł: "Powiadam wam, że jeśli ci by milczeli, musiałyby
krzyczeć kamienie."
Ewangelia św. Łukasza 19:37-40.
#434. 2010/04/04.
"Niech nie trwoży się wasze serce, wierzcie w
Boga i wierzcie we mnie. W domu Ojca mego jest wiele mieszkań.
Idę przygotować wam miejsce." (...) "Zaprawdę powiadam wam:
kto wierzy we mnie, ten także będzie dokonywać uczynków, które
ja czynię, i większe jeszcze, bo Ja idę do Ojca."
Ewangelia św. Jana 14:1-2, 12.
#435. 2010/04/11.
"Błogosław duszo moja, Panu, i nie zapominaj
wszystkich dobrodziejstw jego! On nasyca dobrem życie moje,
tak że odnawia się jak u orła moja młodość. Dni człowieka są
jak trawa: tak kwitnie jak kwiat polny. Gdy wiatr nań powieje,
już go nie ma i już go nie pozna miejsce jego. Lecz łaska Pana
od wieków na wieki dla tych, którzy się go boją, a
sprawiedliwość jego dla synów ich synów."
Psalm 103: 2,5,15-17.
#436. 2010/04/18.
Bo my czujemy już zapach tego Dnia, kiedy ten, Który jest
Pragnieniem wszystkich narodów, objawi wszystkim królestwom
widzialnym i niewidzialnym wspaniałość światła Jego
najznakomitszych imion, i otoczy je światłością swoich
najłaskawszych darów - darów, których nikt nie może
rozliczać poza Nim, Który jest wszechpotężnym Obrońcą całego
stworzenia.
#437. 2010/04/25.
Jestem piękna, ponieważ kocham. Jeśli wy chcecie być piękni,
kochajcie. Nie ma nikogo na świecie, kto nie pragnąłby
piękna.
Nasza Pani z Medjugorie, 25 Marzec, 1985.
Words from Heaven, s.380.
#438. 2010/05/02.
Praca, która jest regulowana i która jest wykonywana bez
przywiązania, miłości czy nienawiści, i bez pragnienia
cieszenia się jej owocami, nazywana jest pracą w trybie
dobroci. Praca wykonywana z pragnieniem jej owoców, z
wielkim wysiłkiem i pod fałszywymi wyobrażeniami ego,
nazywana jest pracą w trybie pasji. Praca wykonywana pod
wpływem złudzenia, bez wzięcia pod uwagę przyszłego
zniewolenia, i bez względu na rekomendacje świętych pism,
praca, która jest brutalna i sprawiająca kłopoty innym,
nazywana jest pracą w trybie ignorancji.
Gita 18:23-25
#439. 2010/05/09.
Zmarnowawszy bardzo dużo czasu na rzeczy frywolne, i
poświęciwszy praktycznie całą moją młodość na studiowanie
mądrości, które Bóg uczynił głupotą (1Kor 1:20), obudziłem
się któregoś dnia, jakby ze snu, i ujrzałem cudowne światło
prawdy Dobrej Nowiny (...). Wylawszy morze łez nad moim
marnotrawnym życiem, modliłem się o przewodnika, który
mógłby sformować we mnie zasady pobożności. Ponad wszystko,
chciałem dokonać jakiejś zmiany w moim charakterze, który
był skorumpowany przez długie przebywanie z ludźmi o niskich
zasadach moralnych (...). Przeczytawszy Pismo, dojrzałem, że
znakomitym sposobem na osiągnięcie doskonałości jest
sprzedanie swoich własności (Mat 19:21), i podzielenie się
własnym bogactwem z tymi, którzy są w potrzebie. Podobnie, (zrozumiałem),
jak odmowa, by poświęcać teraźniejszemu życiu jakiekolwiek
myśli, tak by dusza nie mogła się przywiązać do rzeczy tego
świata. I tak modliłem się o to, by spotkać kogoś, kto obrał
tę ścieżkę, bym mógł razem z nim przekroczyć głębokie i
zaburzone morze życia.
Sw. Bazyli z Cezarei. List 223 (napisany w roku
375). Cytowany za: Fr. Maximos of Simonopetra. (2010).
Roads to Damascus: Crisis, Conversion and Community in the Lives
of the Three Hierarchs. Nieopublikowany manuskrypt.
#440. 2010/05/16.
Cały wszechświat jest zawsze w jego mocy. On jest czystą
świadomością, twórcą czasu: wszech-potężnym,
wszech-wiedzącym. To pod jego zarządem toczy się praca tego
stworzenia w jej ewolucji, i my mamy ziemię, i wodę, i eter,
ogień i powietrze. On jest źródłem wszystkich istot,
nasieniem wszystkich rzeczy, które w tym życiu mają swoje
życie. On jest poza czasem i przestrzenią, a jednak jest
Bogiem nieskończonych form, który mieszka w naszych
najbardziej skrytych myślach, i który jest widziany przez
tych, którzy go kochają.
Svetasvatara Upanishad
#441. 2010/05/23.
"(...) Nie bój się, bo cię wykupiłem, nazwałem cię po imieniu
- moim jesteś! Gdy będziesz przechodził przez wody, będę z
tobą, a gdy przez rzeki, nie zaleją cię (...)"
Księga Izajasza 43:1-2.
#442. 2010/05/30.
"(...) Wielkie światło, jakim jest oświecony rozum, daje
poznać wielkość Boga, nie jakobym w Nim miała poznawać
poszczególne przymioty, jako dawniej, nie - tu jest inaczej: w
jednym momencie poznaję całą Istotę Boga."
Faustyna Kowalska (1905-1938), Dzienniczek, 770.
#443. 2010/06/05.
Co leży za nami, i co leży przed nami, to drobiazgi w
porównaniu z tym, co leży w nas.
Przypisywane Ralph Waldo
Emerson (1803-1882).
#444. 2010/06/13.
Przynieś sto sztuk złota, a Bóg powie, "Przynieś mi serce."
A jeśli przyniesiesz mu martwe serce, niesione jakby w
trumnie na twoich
własnych ramionach, Bóg powie, "Oszuście! Czy to jest
cmentarz?
Przynieś żywe serce! Przynieś żywe serce!"
Rumi, cytowany w: Helminski, Kabir (2000).
The Rumi Collection. s.95.
#445. 2010/06/27.
"Wolność od
dominacji, wolność, by żyć własnym życiem duchowym, wolność
szukania najwyższej prawdy, nie wykrzywionej przez żaden ludzki
nacisk czy jakieś żądania kolektywu, zdolność, by wypowiedzieć
własne "tak" albo własne "nie," a nie tylko jedynie powtarzanie
"tak" i "nie" państwa, partii, armii, czy systemu. Te rzeczy są
nieoddzielne od autentycznej religii. To jest jedna z
najgłębszych i najbardziej fundamentalnych potrzeb człowieka,
być może najgłębsza i najważniejsza jego potrzeba jako istoty
ludzkiej: bo bez uznania wyzwania tej potrzeby żaden człowiek
nie jest prawdziwie istotą ludzką, a tym samym bez niej nie może
być w pełni człowiekiem.
Merton, Thomas, Conjectures of a Guilty Bystander, s. 77 Cytat
zaproponowany Grupie Dyskusyjnej Center-L przez: Gary Horn <ghorn@uswest.com>
#446. 2010/07/04.
Oto jest przesłanie:
szlachetni zasługują na piękny los. Ogrody Edenu otworzą się
szeroko dla nich. Relaksując się tam, będą się oni cieszyć
wieloma owocami i napojami. Będą z nimi najwspanialsze
małżonki. To jest ci obiecane na dzień obrachunku. Nasze
uposażenie dla ciebie nigdy się nie skończy.
Koran 38:49-54
#447. 2010/07/11.
(Bo) Słowo Boże jest żywe i aktywne, ostrzejsze niż wszelki
miecz obosieczny, przenikające aż do miejsca, gdzie
spotykają się dusza i duch, gdzie łączą się stawy i szpik
kostny (...).
List do Hebrajczyków 4:12.
#448. 2010/07/18.
On powinien widzieć siebie jako przynależącego do królestwa
niebieskiego, i wszyscy ludzie w tym świecie powinni mu się
wydawać nieważni, bo cały ten świat jest jak ziarnko musztardy w
porównaniu z królestwem niebieskim. I powinno mu być wszystko
jedno, czy ludzie go lubią czy nie lubią, bo ich lubienie czy
nielubienie jest bez znaczenia.
Ba'al Shev Tov, cytowany w: Miriam Bokser
Caravella, The Holy Name. s.235.
#449. 2010/07/25.
To w miłości istnieje religia, a nie w ceremonii - w czystej i
szczerej miłości w sercu. O ile człowiek nie jest czysty w
swoim ciele i umyśle, jego przychodzenie do świątyni i
oddawanie czci Sziwie jest bezużyteczne. (...). Zewnętrzna
pobożność jest tylko symbolem wewnętrznej pobożności. Tylko
wewnętrzna pobożność i czystość są prawdziwe. (...) To jest
esencja wszelkiej pobożności: być czystym i czynić dobro dla
innych. Ten, kto widzi Sziwę w biedaku, w słabym, w chorym,
naprawdę oddaje cześć Sziwie. A jeśli widzi Sziwę tylko w
wizerunku, to jest to pobożność wstępna. (...) Kto chce służyć
Sziwie musi służyć Jego dzieciom - musi służyć wszystkim
stworzeniom tego świata wpierw.
Wiwekananda, cytowany w: Harvey, Andrew (Ed).
(2001). Teachings of the Hindu Mystics, s.109-10.
#450. 2010/08/02.
"(...) Człowiek, który traci nadzieję, Bariona, jest
człowiekiem, który zostanie wypędzony ze swojej wsi. Ludzie
będą go przeklinać, kamienie na jego drodze będą twardsze a
ciernie ostrzejsze, brzemię, które niesie, będzie cięższe, i
wszystkie złe rzeczy zwalą się na niego jak rój rozjuszonych
pszczół, i wszyscy będą mu dokuczać i krzyczeć na niego.
(...)"
Bariona, or the Son of Thunder. [w]:
The Writings of Jean-Paul Sartre. Vol.2. s.110.
451. 2010/08/08.
"O wy, którzy wierzycie, post został wam przepisany, tak jak
był przepisany tym, którzy byli przed wami, abyście się
mogli ustrzec złego."
Swięty Koran 2:183
#452. 2010/08/15.
Skoro wszyscy należycie do całego wszechświata, gdzie jest
miejsce na "ja" i "moje." Musimy się zjednoczyć jak jedna
wielka powszechna rodzina i maszerować naprzód w jedności.
Tylko w taki sposób można przynieść pożytek światu. To nie
dotyczy jednej osoby, ale całego wszechświata. Prawdziwym
człowiekiem jest jedynie ten, kto praktykuje humanitaryzm.
Każdy człowiek musi rozwijać w sobie zalety humanitarności -
to jest jedyna droga do sukcesu w życiu.
Co należy
rozumieć przez zasady humanitaryzmu i humanizm? Babadżi mówi,
że nie powinno się czuć do nikogo nienawiści, trzeba starać
się nie zawodzić innych, trzeba starać się im pomagać, i
trzeba starać się kochać wszystkich.
Babadżi z Haidakhanu (1970-1984). Nauki
Babadżiego, S.115-6, 29.
453. 2010/08/22.
Bóg sprawia, że płyną rzeki. One się nie męczą, ani nie
przestają płynąć. Niech i rzeka mojego życia płynie do morza
miłości, jakim jest Pan. Niech pokonam wszystkie przeszkody
na mojej drodze. Niech nić mojej pieśni nie zostanie
przecięta, zanim moje życie zanurzy się w morzu miłości,
Strzeż mnie przed wszelkim niebezpieczeństwem, o Panie.
Przyjmij mnie łaskawie, O Królu Królów. Wyzwól mnie z moich
trosk, które trzymają mnie tak, jak powrozy trzymają cielę.
Nie mogę nawet otworzyć swoich oczu bez potęgi twojej
miłości. Strzeż nas przed bólem, który prześladuje życie
samolubnych. Prowadź nas z ciemności do światła. A będziemy
śpiewać o Twojej miłości tak jak śpiewano w czasach dawnych.
Twoje prawa nie zmieniają się, ale trwają jak góry. Przebacz
mi wszystkie błędy, które popełniłem. Jeszcze nastanie dla
nas wiele poranków. Prowadź nas przez nie wszystkie, o Panie
Miłości.
Rig Veda, II, 28:4-9
#454. 2010/10/03.
Caminante, son tus huellas
el camino y nada más;
Caminante, no hay camino,
se hace camino al andar.
Al andar se hace el camino,
y al volver la vista atrás
se ve la senda que nunca
se ha de volver a pisar.
Caminante no hay camino
sino estelas en la mar
Wędrowcze, to twoje ślady
są drogą i nic więcej.
Wędrowcze, nie ma drogi,
chodzenie czyni drogę.
Idąc budujesz drogę,
a kiedy spojrzysz wstecz
zobaczysz ścieżkę,
na którą nie możesz wstąpić po raz drugi.
Wędrowcze, nie ma drogi,
są tylko ślady na morzu.
Antonio Machado (1875-1939). "Proverbios y
cantares" w: (1912) Campos de Castilla.
#455. 2010/10/11.
Kiedy kładziesz się do łóżka, pamiętaj z
dziękczynieniem błogosławieństwa i Opatrzność Boga. Wtedy,
wypełniony tą dobrą myślą, będziesz odczuwał radość w duchu, a
sen twojego ciała będzie oznaczał trzeźwość duszy; zamknięcie
oczu, prawdziwą wiedzę o Bogu; a twoje milczenie, przepełnione
dobrym uczuciem, będzie całym sercem i z całą mocą wielbić
Wszechmocnego Boga, oddając mu z serca chwałę, która wznosi się
wysoko.
Swięty Antoni, Hundred and Seventy Texts on
Saintly Life, cytowany w: Pennington, Basil. (1978). O Holy
Mountain! Journal of a Retreat on Mount Athos. s.191.
#456. 2010/10/17.
Samotność jest ogrodem dla naszych serc, które
tęsknią za miłością. To jest miejsce, gdzie nasze bycie samemu
może przynieść owoce. To jest dom dla naszych niespokojnych ciał
i trwożliwych umysłów. Samotność, niezależnie czy jest połączona
z fizyczną przestrzenią czy nie, jest istotna dla naszego
duchowego życia. To nie jest łatwe miejsce, ponieważ my jesteśmy
tak niepewni i lękliwi, że bardzo łatwo dajemy się rozproszyć
czemukolwiek, co obiecuje natychmiastową satysfakcję. Samotność
nie satysfakcjonuje od razu, bo w samotności my napotykamy nasze
demony, nasze uzależnienia, nasze uczucia pożądania i gniewu,
naszą ogromną potrzebę uznania i aprobaty. Ale jeśli nie
uciekniemy, spotkamy w niej także Tego, który mówi: "Nie bój się.
Jestem z tobą i przeprowadzę cię przez dolinę ciemności."
Henri
Nouwen (1932-1996), Bread for the Journey. P. 21.
#457. 2010/10/24.
Dostrzeżenie piękna w kwiacie mogło obudzić
ludzi, jeśli nawet choćby na krótko, do piękna, które jest
esencjonalną częścią ich własnej, najgłębszej istoty, do ich
prawdziwej natury. Pierwsze rozpoznanie piękna było jednym z
najbardziej znaczących wydarzeń w ewolucji ludzkiej świadomości.
Eckhart Tolle (2006). A New Earth. Awakening to
Your Life’s Purpose. Plume Books. S.2.
#458. 2010/10/31.
(...) Ilu kochało twoje chwile zadowolonego szczęścia,
albo kochało twą piękność miłością pełną falszu lub prawdy,
ale jeden człowiek kochał tę duszę pielgrzyma w tobie,
i kochał smutki twojej zmieniającej się twarzy. (...)
William Butler Yeats (1865-1939).
#459. 2010/11/07.
Chcę wyplenić dominującą na świecie koncepcję niestosowania
przemocy. Jest ona przyczyną apatii i bezczynności. To
niestosowanie przemocy oziębiło krew ludzi to tego stopnia, że
stała się ona zimna jak woda. Ta postawa niestosowania przemocy
powoduje brak rozróżnienia pomiędzy dobrem i złem. Każdy
powinien prowadzić życie odważne i śmiałe. Człowiek bez odwagi
jest jak trup. Zycie bez odwagi nie jest życiem.
Obecnie na świecie jest wiele prześladowań. Istoty ludzkie są
traktowane jak zwierzęta. Nikt nie ma odwagi przeciwstawić się
tym prześladowaniom, chociaż wszyscy powinni mieć odwagę, by się
im oprzeć. Każdy musi mieć niezachwianą determinację i
przywiązanie do tego, co uważa za prawdziwe. Bądźcie wytrwali w
swych działaniach i obowiązkach.
Babadżi z Haidkhanu (1970-1984). Nauki
Babadżiego. (10 kwietnia 1983). S.70.
#460. 2010/11/14.
Twoje bogactwo i twoje dzieci są niczym więcej
niż pokusą. Nagroda od Boga jest wielka. Dlatego bój się Boga
całym swoim sercem, bądź uważny, posłuszny i chojny. To będzie
najlepsze dla ciebie. Ci, którzy uchronią się przed swoją własną
chciwością, z całą pewnością będą prosperować. (...) Jeśli twój
dłużnik ma kłopoty, zgódź się na zwłokę aż do czasu, kiedy
będzie mógł spłacić swój dług. Ale lepiej dla ciebie byłoby mu
skreślić ten dług w akcie dobroczynności, gdybyś tylko o tym
wiedział.
Koran, cytowany w: Novak Philip, The World's
Wisdom, s.301.
#461. 2010/11/21.
Gurowie (Sikhów) odrzucili wszelkie formy
ascetyzmu. Powodować własne cierpienie uchodziło za rzecz
niepotrzebną. W zamian oni uczyli czystości serca i uczciwości w
naszych kontaktach z innymi ludźmi. Gurowie odrzucili potrzebę
celibatu czy zakonów mnichów lub sióstr. Oni twierdzili, że
każdy człowiek powinien żyć i pozostawać w realnym świecie. W
istocie wszyscy powinni próbować żyć zdrowym życiem małżeńskim.
Każdy powinien też ciężko pracować. To są podstawy świętego kodu
etycznego Sikhów. Po prostu żyj zdrowym, radosnym i pełnym
nadzieji życiem, utrzymując w balansie swoje animalne pasje, zawsze
polegając na Bogu, jeśli chodzi o pomoc czy sukces.
Fragment kompilacji książki: Philosophy
of Sikhism' napisanej przez Sher Singh, Gyani
M.A. M.O.L. (Pb). PhD. (London), Shiromani Gurdwara
Parbandhak Committee, Amritsar.
Kompilacja została sporządzona i umieszczona w Grupie
Dyskusyjnej Merton-L przez: Anand Dev Singh.
462. 2010/11/28.
Rinah, (radość, błogostan) to objawienie
wielkiego pragnienia Duszy, która tęskni i próbuje przyłączyć
się do Boga, i chce mieć udział w Nieskończonym Swietle (...).
Rabbi Schneur Zalman (1745-1813), założyciel szkoły Habad w
ramach ruchu hasydyckiego, cytowany za: Miriam Bokser
Caravella, The Holy Name. s.256.
#463. 2010/12/05.
Są wśród Ludzi
Księgi takie osoby, które całą noc recytują objawienia Boga i
czczą Go, które wierzą w Boga i Dzień Ostateczny, które łączą
się w sprawiedliwości, zakazują zła, i współzawodniczą ze sobą w
dobrych dziełach. Ci sprawiedliwi ludzie: cokolwiek dobrego
robią, nagroda nie będzie in odmówiona. Bóg zna sprawiedliwych.
Quran, Medinan Sura 2, cytowana w: Novak
Philip, The World's Wisdom, s.292.
#464. 2010/12/08.
Ja wierzę w Boga, ale nie
jako pojedyńczą rzecz, nie jako starego człowieka gdzieś w
niebie. Wierzę, że to, co ludzie nazywają Bogiem, jest czymś,
co jest w nas wszystkich. Wierzę, że to, co powiedzieli Jezus,
Mohammed, Buddha i wszyscy inni, było prawdziwe. Tylko coś się
potem popsuło w tłumaczeniu.
Wyobraź sobie
wszystkich ludzi żyjących w pokoju. Może powiesz, że jestem
marzycielem, ale nie jestem jedynym. Mam nadzieję, że któregoś
dnia się do nasz przyłączysz, i że świat będzie jeden.
Grudzień 8 - trzydziesta rocznica śmierci Johna Lennona.
465. 2010/12/12.
Ludzkie pragnienie tym
różni się od zwierzęcego, że jest u swojej podstawy
niezaspakajalne. Człowiek charakteryzuje się głodem
nieskończoności, głodem wieczności życia, miłości i radości,
który, czy jest tego świadomy czy nie, jest niczym innym niż
głodem Boga. (...) człowiek często się myli, jeśli chodzi o cel
swojego życia, pragnąc bogactwa, władzy i fizycznej przyjemności
zamiast Boga. Ale jego prawdziwym apetytem pozostaje Bóg, wobec
którego wszystkie mniejsze cele są zawsze niedającymi
satysfakcji substytutami. Ci, którzy nastawiają swoje serca na
określone cele są zawsze niezadowoleni. Oni zawsze muszą mieć
więcej i więcej tego, czego pragną, i kiedy nie udaje im się
tego osiągnąć, są sfrustrowani i nieszczęśliwi. Głębokie
zadowolenie osiągają tylko zwierzęta i prymitywy, u których głód
nieskończoności nie został obudzony, albo święci i mistycy,
którzy osiągnęli jedność z Bogiem.
Alan Watts, Behold the Spirit,
s.65. (Cytat wysłany do Grupy Dyskusyjnej L-Center przez
Garego Horna.)
#466. 2010/12/19.
My nie rodzimy się doskonali.
Każdego dnia rozwijamy się w naszej osobowości i w naszym
zawodzie aż osiągamy najwyższy punkt bycia kompletną osobą, w
pełni naszych osiągnięć i naszych doskonałości. To
rozpoznawane jest po czystości smaku, jasności myśli,
dojrzałości osądu, i zdecydowaniu naszej woli. Niektórzy nigdy
nie stają się kompletnymi osobami - zawsze coś u nich brakuje.
Inni dojrzewają późno. Kompletne osoby - mądre w mowie,
ostrożne w działaniu - są dopuszczane do znajomości z osobami
dyskretnymi, a nawet są przez nich poszukiwane.
Baltasar Gracian (1601-1658), The
Art of Worldly Wisdom (Sztuka Swiatowej Mądrości), #6, s.4.
Baltasar Gracian został mi zasugerowany przez panią Magdalenę
Armata.